Unge kineseres drømme er ikke så forskellige fra vores

Forleden dag fik jeg en pakke fra min gamle værelseskammerat fra min tid på Chinese University of Hong Kong, Tung Wo Hon. Jeg boede med Wo Hon eller Tony, som han valgt som sit engelske navn, i 6 måneder på et 10 kvadratmeter stort kollegieværelse. Kulturelle forskelle til trods, så bliver der immervæk plads til lidt bonding i så snævre omgivelser. Tony og jeg endte derfor som gode venner.

Pakkens indhold var en gave, som nok bedst kan beskrives som en kinesisk rumdeler i miniatureversion. Den kinesiske kultur er stadig meget præget af gammel tro, og denne rumdeler havde til formål at holde uheld væk under mine studier ved arbejdsbordet. Rumdeleren gav mig straks minder om alle de ”skøre” ritualer min værelseskammerat havde udført gennem vores 6 måneder sammen. Der var aftner hvor han masserede sit ansigt med kraftigt duftende urter for at fjerne en forkølelse, mærkelige måltider midt om natten, for ikke at tale om hosten, hakken og spytten.

Bag den mærkværdige facade…

I pakken lå dog også et brev, som fortalte en helt anden side af sagen. I brevet fortæller Tony begejstret om sit nye job, om hvordan han har fået både ansvar og intellektuelle udfordringer. Han fortæller om sine søde kolleger og hvordan han håber på en succesfuld karriere i et meningsfyldt job. Han er stadig meget i tvivl, om hvorvidt han er på rette karrierespor – men måske vil han altid være det, tilføjer han retorisk.

Tony er dog ikke kun fokuseret på karrieren. Han drømmer om, at få lov at rejse verden rundt med sin kæreste, som han har været sammen med i 5 år. Han vil gerne opleve Europa og håber også at få chancen for at besøge Danmark. Desuden drømmer han om at frie til sin kæreste i Paris, for at give hende et uforglemmeligt øjeblik.

…er han ikke så mærkværdig endda

Da jeg havde læst brevet til ende, slog det mig, hvor meget jeg egentlig havde til fælles med Tony. Jeg selv, og mange vestlige unge, har meget lignende ambitioner og kæmper med de samme store spørgsmål. Tony vokser op med en generation af asiatiske unge, som har samme ambitioner, problemer og behov som mange af deres vestlige jævnaldrende. En generation som køber iPhones, tager på Starbucks og kommunikerer på Facebook og lignende sider. De kinesiske unge bruger produkterne på deres egen måde, men målene – drømmene – er ikke langt fra vores.

En global generation

Generationen af unge kinesere vokser op som en del af en global middelklasse, som er så stor, at den forventes at ændre verden. Ligesom Tony går denne generation op i at få et meningsfyldt liv, med alle de materielle frynsegoder, som hører sig til blandt yngre generationer. De ønsker desuden at rejse. De ønsker sig den perfekte familie. Tonys og min generation repræsenterer en verden af muligheder. Vi er både er enormt marked for produkter, men også en stor kilde til arbejdskraft for de mange globale virksomheder.

Er vi virkelig så ens? De fleste som har rejst i Kina, har oplevet kinesernes umiddelbart mærkværdige sider. Men jeg mener, at der bag den stadig komplicerede, kulturelt påvirkede facade ligger en mere global generation af unge. En generation med de samme drømme og med et stigende behov for frihed, ansvar, mening, oplevelser og (digital) kontakt. En generation, som er forenet af fælles aspirationer. Ved at forstå de underliggende drømme kan man omgå flere af de kulturelle forskelle og konflikter. Ved at appellere til dem, kan man nå et gigantisk marked af aspirerende unge.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *